midocean

Digital commerce naar een hoger niveau

Midocean is al meer dan 50 jaar een van de meest toonaangevende leveranciers op de Europese markt van promotionele producten, textiel en bedrukte relatiegeschenken. Zij werken hiervoor samen met meer dan 10.000 resellers die alle klanten voorzien van hun bestelling uit de webshop. En net die webshop was dringend toe aan een grondige upgrade. Fenego to the rescue!

Resultaten

  • Verhoogde klanttevredenheid
  • Herwonnen vertrouwen in de mogelijkheden van het systeem
  • Stabiele en krachtige ervaring
  • Toename in orderconversies

Jaar

  • 2020

Technologie

  • Intershop 7.10
  • Microsoft Azure

Missie

Stabiliteit en performance gezocht

Midocean werkte al geruime tijd op basis van het Intershop Platform, maar door een verouderde infrastructuur en complexe backend staken een aantal beperkingen de kop op. Zowel op het vlak van performance als stabiliteit zagen ze de concurrentie hun leidende positie inhalen en de klanttevredenheid afnemen. Midocean identificeerde de sterke behoefte om hun digitale handelsplatform naar een hoger niveau te tillen… met een betrouwbare partner in crime. Midocean zocht en vond in Fenego een partner voor lange termijn om die klus te klaren!

image.2000.2000 (20).jpeg

Oplossing

Intershop, Arxus en Fenego slaan de handen in elkaar

De bestaande content moest worden herwerkt naar een nieuwe omgeving. Wederom selecteerde midocean het Intershop Commerce Platform, in combinatie met SQL Server op Azure Cloud. De keuze voor Intershop werd gemaakt omdat ze in de markt bekend staan als een stabiel e-commerce platform dat de begoogde groei van midocean kan ondersteunen.

Fenego ging meteen aan de slag met een audit van de bestaande webshop waarbij naast de infrastructuur ook alle bestaande processen en functionaliteiten onder de loep werden genomen. Op basis van deze audit werden tal van aanbevelingen neergepend om de klantervaring te verbeteren en een cloud oplossing te voorzien. Samen met midocean werden ook enkele KPI's opgesteld, zoals klanttevredenheid en performance. Meten is weten, toch? Daarna werden, in samenspraak met de product owner, nieuwe functionaliteiten in de webshop geïntroduceerd en werd de klantervaring nog verder aangescherpt.

Aangedreven door de sterkte van Xplore Group werd Arxus, het zusterbedrijf van Fenego, ingeschakeld. De Microsoft Azure cloud expertise van Arxus werd gebruikt om het nieuwe e-commerce platform te voorzien van een future-proof en schaalbare hosting. De webshop van midocean moet uiteindelijk 24/7 beschikbaar zijn!

image.2000.2000 (21).jpeg
image.2000.2000 (22).jpeg
image.2000.2000 (23).jpeg

Oplossing

Geen uitdaging te groot

De complexiteit van de data zorgde voor behoorlijk wat golven op zee. Zo gebruikt de webshop verschillende valuta, dus is er een enorme hoeveelheid prijsbeheer. Gelukkig zijn we bij Fenego van geen kleintje vervaard en is er in overleg met midocean besloten om een aantal zaken, zoals bepaalde kortingsstructuren, te optimaliseren. Dit verbeterde de performance aanzienlijk en bleek een belangrijke factor in de klanttevredenheid te zijn.

Fenego besloot om de eerste zes maanden na de implementatie alles op punt te zetten. Nadien werd er werk gemaakt van nog meer functionele verbeteringen, zoals het intuïtiever maken van de zoekfunctionaliteit of meer inzicht geven in de productproductietijd. Het integreren van de custom Web2Print module, waarmee producten snel en correct geconfigureerd kunnen worden, bleek de grootste uitdaging.

image.2000.2000 (24).jpeg
image.2000.2000 (25).jpeg

Resultaat

Een naadloze shopervaring en behaalde KPI’s

Benieuwd of al dat harde werken zijn vruchten heeft afgeworpen? Vast en zeker! Wel, eerst en vooral haalde midocean in de periode na de lancering ruimschoots het beoogde resultaat qua performance. Na de go-live van het nieuwe e-commerce platform bleek de webshop maar liefst 40% sneller! Bovendien steeg de conversieratio met maar liefst 15%. Daarnaast werd in het afgelopen jaar geen downtime meer geregistreerd en werden maar eventjes 2 nieuwe versies van de webshop uitgerold. En dat is nog niet alles! De nieuwe omgeving werd na de go-live met applaus onthaald en duwde de klanttevredenheid van 6,8 naar 7,6, gemeten door gespecialiseerde enquêtes.

Verder heeft Fenego in samenwerking met midocean een roadmap voor de rest van het jaar samengesteld om de midocean webshop naar een nog hoger niveau te tillen. Dankzij de hands-on mentaliteit en skillset van Fenego kan midocean de komende jaren zijn klanten een naadloze shopervaring aanbieden, gebaseerd op een state-of-the-art infrastructuur, en werden de vooropgestelde KPI’s met verve gehaald. Kortom, de e-commerce implementatie voor midocean kan alleen maar een succesverhaal genoemd worden!

Contacteer ons

Meer weten over deze technologie of de projecten waarvoor we ze gebruiken? Aarzel niet om ons te contacteren voor meer info!

Contact formulier