IGO Promo
Van online catalogus naar beste B2B webshop van Nederland
IGO Promo is een toonaangevend bedrijf op het gebied van gepersonaliseerde promotieartikelen voor KMO's. Als onderdeel van de Plato Groep richt IGO Promo zich op de KMO-markt via een e-commerce model, zusterbedrijf Compacon is gespecialiseerd in grote corporate klanten. Daarnaast is Clipper als importeur en bedrukker van promotionele producten een belangrijke speler op de markt. Bovendien heeft IGO Promo onlangs de prijs voor beste B2B webshop van Nederland gewonnen, wat een verdiende erkenning is voor hun jarenlange inzet voor digitale transformatie en het verbeteren van de klantervaring. We hebben het genoegen om te spreken met Michael Brust, commercieel manager bij IGO Promo, om meer te leren over hun strategie en aanpak.
Resultaat
- Beste B2B E-Commerce Webshop in Nederland
Jaar
- 2020
Technologie
- Intershop 7
- Tweakwise
- Adyen
Missie
Uitdagingen van digitale transformatie
Enkele jaren geleden had IGO Promo te maken met versnippering en veroudering in hun digitale strategie, waarbij elementen zoals SEO en SEA los van elkaar werkten en er weinig aandacht was voor het onderhoud van technische systemen. Het gestroomlijnd krijgen van al deze aspecten werd een enorme uitdaging.Met het oog op het e-commerce project stelde Michael drie doelen voorop: het creëren van een nieuw, samenwerkend team, het opzetten van een eigen PIM en het opbouwen van een commerce platform met geïntegreerde platformen, zoals ads, reviews enzovoort. Dit was een flinke uitdaging, maar cruciaal voor het verbeteren van hun digitale aanwezigheid en het vergroten van hun online succes. IGO Promo werkte eerder samen met Intershop en Fenego. Vanwege de uitgebreide B2B-functionaliteiten van het Intershop Commerce Platform, in combinatie met de inhoudelijke en technische kennis van implementatiepartner Fenego, heeft IGO Promo opnieuw gekozen voor een samenwerking met beide betrouwbare partijen. Bovendien was de brede verscheidenheid aan competentiecentra binnen Xplore Group, die hun project konden ondersteunen, een belangrijke factor die hen over de streep trok.
Oplossing
Van een papieren catalogus naar een data-driven webshop
IGO Promo had al een webshop, echter bood deze geen online betalingsopties aan. Volgens Michael kon het bedrijf zich zonder deze functie niet echt een webshop noemen, maar eerder een online catalogus. Aanvankelijk waren ze sceptisch over het gebruik van online betalingen in de B2B-sector, maar omdat het een vereiste was om Google Shopping te gebruiken, werd de payment service provider (PSP) Adyen geïmplementeerd. Vandaag betaalt 35% van de klanten gewoon online, voor bestellingen tot wel 25000 euro. De website trekt dagelijks meer verkeer terwijl het aantal telefoontjes naar de klantenservice beduidend afneemt. Dit bewijst dat de customer journey van de site zo goed is geworden dat klanten geen reden hebben om de klantenservice te bellen. “Ik denk dat dat het grootste compliment is, dan weet je gewoon dat je site goed werkt,”zegt Michael.
IGO Promo heeft ook besloten om geen gebruik meer te maken van de papieren catalogus. Deze beslissing werd na een testperiode genomen waarin het aantal bestellingen via de papieren catalogus werd geanalyseerd. De resultaten waren duidelijk: de papieren catalogus kostte IGO Promo meer dan hij nog opbracht, en het was tijd om zich volledig te richten op het versterken van de online aanwezigheid. Zo transformeerde IGO Promo op drie jaar tijd van een traditioneel offline gedreven bedrijf naar een data-driven prototyping testbedrijf. Door alles live in de markt te testen, op basis van de resultaten beslissingen te nemen en verbeteringen door te voeren, heeft IGO Promo bewezen dat het mogelijk is om een bedrijf te transformeren en bovendien succesvol te blijven.
Oplossing
Optimalisatie van de digitale journey
IGO Promo heeft niet alleen Adyen geïmplementeerd om een goed werkende site te krijgen, maar heeft ook verschillende andere externe platformen rondom het nieuwe Intershop Commerce Platform geïntegreerd om de digitale journey voor hun eindklanten verder te optimaliseren. Een belangrijk platform daarbij is Tweakwise, dat het zoeken, filteren en navigeren op e-commerce platformen verbetert en het inzicht in dit proces voor e-commerce managers optimaliseert.
Met Tweakwise kan IGO Promo bijvoorbeeld slim inspelen op de huidige trends, zoals de shift naar duurzame artikelen. Ongeveer 40% van de omzet van IGO Promo komt uit duurzame of semi-duurzame producten. In Tweakwise heeft het bedrijf een materiaallijst toegevoegd met labels, waardoor deze producten makkelijker te vinden zijn door klanten die hiernaar op zoek zijn.
IGO Promo heeft de afgelopen tijd flinke stappen gezet in de uitbreiding van haar assortiment. Waar het bedrijf voorheen bijna alleen haar eigen intern merk Clipper verkocht, zijn nu bijna alle grote leveranciers van Europa aan het systeem gekoppeld. Door middel van XML of API-koppelingen zijn er maar liefst 55 leveranciers aan IGO Promo toegevoegd, wat het assortiment heeft vergroot van 1700 naar +11000 producten. Het onderhouden van dit uitgebreide assortiment vergt extra productmanagement, maar dankzij slim gebruik van Tweakwise weet het platform precies welk product bij welke categorie hoort. Het IGO Promo team heeft meer dan 5000 regels ingesteld, waardoor het bedrijf misschien wel de grootste power user van Tweakwise is geworden. Al deze regels zijn eenmalig handmatig ingesteld en worden nu automatisch toegepast. Hierdoor is de digitale journey op IGO Promo geoptimaliseerd en kunnen klanten eenvoudig het gewenste product vinden. Meer nog, onder leiding van Carlo van Veghel, de Category & Data Lead voor de EU-regio, heeft IGO Promo hun eigen PIM-systeem ontwikkeld. Dit heeft ervoor gezorgd dat het hanteren van prijzen en het streven naar gezonde marges aanzienlijk eenvoudiger en sneller is geworden.
Fenego heeft ruime ervaring en expertise in het integreren van externe platformen zoals PSP's en search engines. Met uitgebreide kennis van diverse platforms, waaronder Adyen en Tweakwise, kan Fenego bedrijven helpen het beste uit hun e-commerceplatform te halen en een geoptimaliseerde digitale journey voor hun klanten te realiseren. Met Fenego als partner is een soepele implementatie en naadloze integratie van externe platformen met uw bestaande e-commerce platform gegarandeerd.
Resultaat
Beste B2B e-commerce webshop in Nederland
Recentelijk won IGO Promo de prestigieuze prijs voor beste B2B e-commerce webshop in Nederland. Hoewel Michael de prijs niet had verwacht, is hij er ontzettend blij mee en vindt hij dat IGO Promo het zeker verdiend heeft, hij beschouwt het als een bevestiging van hun harde teamwork en succes.
IGO Promo heeft de afgelopen drie jaar een verdubbeling van de omzet gerealiseerd, terwijl alle belangrijke KPI's, zoals ROA's, met ongeveer 300% zijn gegroeid. Het succes van IGO Promo straalt ook af op zusterbedrijven Compacon en Clipper. IGO Promo fungeert als de drijvende kracht achter het bedrijf, waarbij een deel van de omzet van IGO Promo wordt doorgesluisd naar Clipper en Compacon.
Het Commerce Platform Intershop is de technologische ruggengraat van het bedrijf. De webshop van IGO Promo, gebouwd rondom dit platform met meer dan 20 integraties zoals Google Tag Manager en Google Shopping, biedt nog steeds een indrukwekkende page load snelheid van slechts 2,4 seconden. Volgens Michael is het PIM-systeem dat IGO Promo heeft opgebouwd "next-level". Bovendien heeft de manier waarop ze advertentiecampagnes hebben geautomatiseerd, Google zelfs ertoe gebracht hen te feliciteren voor het werk dat ze hebben verricht. De implementatie van automatisering heeft op alle vlakken in het e-commerce verhaal van IGO Promo plaatsgevonden, wat heeft geresulteerd in meer efficiëntie en betere resultaten. Het bedrijf bereikt nu meer met minder inspanning, waardoor er meer tijd beschikbaar is voor verdere verbetering van de kwaliteit.
Michael benadrukt ook dat het succes van IGO Promo te danken is aan het sterke team dat geweldig samenwerkt. Het is een team effort geweest, en dat is wat dit bedrijf tot een succes maakt. De down-to-earth sfeer van het team van IGO Promo past ook perfect bij de bedrijfscultuur van Fenego, wat heeft gezorgd voor een sterke synergie tussen beide teams. Dit draagt bij aan het succes van het project en zorgt ervoor dat ze uitstekende resultaten kunnen behalen.
Toekomst
Internationale groeiambities
IGO Promo heeft al veel bereikt, maar dat betekent niet dat het bedrijf geen verdere ambities koestert. Michael en het team denken alweer aan de toekomst en wat er nog gedaan moet worden om verder te groeien. Om hun internationale groeiambities waar te maken, willen ze graag hun aanwezigheid in Europa uitbreiden. Want als hun succesformule al in 13 landen werkt, waarom dan niet in meer landen? Om die internationale groeiambities waar te maken moeten er nog wel een aantal stappen worden ondernomen, want met hun huidige platform is er simpelweg de capaciteit niet voor. Zo zijn er plannen voor een compleet nieuwe versie van het content management systeem, waarbij de front-end opnieuw wordt gedaan en de veiligheid wordt verbeterd. Ze willen hun e-commerce platform zo veel mogelijk op een composable manier uitbouwen door het Intershop Commerce Platform te koppelen aan een CMS en verschillende andere systemen, zoals Trustpilot reviews, Tweakwise en Google Ads, om zo de best mogelijke customer journey te creëren.Michael blijft ambitieuze doelen koesteren voor de toekomst van IGO Promo. Zo zou hij het fantastisch vinden om het concept uit te rollen naar de Verenigde Staten. ”Maar zelfs als we over vijf jaar de grootste van Europa zijn en de omzet daarbij nog eens kunnen vervijfvoudigen, dan droom ik al echt. Dat zou namelijk een geweldige prestatie zijn.”
Contacteer ons
Meer weten over deze technologie of de projecten waarvoor we ze gebruiken? Aarzel niet om ons te contacteren voor meer info!