In conversatie met een e-commerce integratie specialist
Roel van Alebeek
E-commerce architect
Roel van Alebeek, e-commerce architect, werd 7 jaar geleden gevraagd of hij wilde helpen bij het opzetten van een nieuw Coop.nl platform. Tijdens het project was hij verantwoordelijk voor de integraties en technische ontwikkelingen van het platform. Vandaag praten we met hem over zijn ervaringen bij Coop.nl, de keuze voor Intershop en natuurlijk de samenwerking met Fenego.
Coop
4de grootste supermarktketen in Nederland
“Coop is al meer dan 125 jaar een supermarktketen in Nederland”, vertelt Roel. Het is een coöperatie van ondernemers die onder één naam de markt bedienen. Coop heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een sterk merk en is mede dankzij haar innovatieve online propositie uitgegroeid tot de 4de grootste supermarktketen van Nederland.
Intershop Commerce Platform
Het maken van de juiste platform keuze
Roel is nauw betrokken geweest bij de keuze voor het Intershop Commerce platform. Deze beslissing is genomen op basis van 2 factoren:
Twee van de grotere supermarkten in Nederland, Jumbo en Plus, maakten al gebruik van Intershop. Het was dan ook een logische beslissing om het platform eveneens voor Coop te overwegen.
Elke winkel binnen de coöperatie moest een unieke identiteit kunnen verwerven binnen het internetdomein van Coop.nl. Dit met een eigen assortiment, een eigen prijs en eigen communicatiemogelijkheden, ondanks dat je online op één platform werkt.
Roel: “De keuze voor Intershop bleek een hele goede keuze te zijn. En dat niet alleen omdat aan de specifieke eis kon worden voldaan door elke winkel een eigen kanaal op het platform te geven. Ondanks dat we een hele grote omgeving hebben ingericht, met veel data, veel acties, veel integraties met het SAP landschap, zijn er nooit grote technische problemen geweest en is er altijd goed performance behaald.”
Fenego
Een partner met uitzonderlijk hoge graad van expertise
Fenego was aanvankelijk niet bij het project betrokken. Toen de toenmalige partner capaciteitsproblemen had, sprong Fenego op de boot. “In eerste instantie om samen met de toenmalige partner aan het Coop-project te werken, maar al snel werd duidelijk dat we bij Fenego de kwaliteit kregen waar we al heel lang naar op zoek waren”, vertelt Roel.
De samenwerking met Fenego heeft geleid tot een succesvolle upgrade van intershop 7.7 naar 7.10 in een beperkt tijdspanne. Hierna is de headless front-end ontwikkeld en ontwikkelde Fenego één van de belangrijkste functionaliteiten, het omkeren van de prijs op het moment van bestellen naar de prijs op het moment van levering.
Xplore Group
Competence centra die samen werken en elkaar aanvullen
Eén van de vele pluspunten van werken met Fenego, is dat Fenego onderdeel is van Xplore Group, waardoor je snel toegang hebt tot alle experts en oplossingen binnen de innovatie-incubator. Ook Coop.nl kon dit voordeel al snel ontdekken. Er werd de keuze gemaakt om niet alleen het Intershop domein over te hevelen naar Fenego, maar ook om het volledige technisch beheer onder te brengen bij Xplore Group. Hierdoor kon Coop een enorme sprong voorwaarts maken in de technische ondersteuning die ze konden krijgen op het gebied van hosting, database beheer en monitoring.
Zo stapte Coop over naar de monitoring partij nFuse -eveneens onderdeel van Xplore Group- die het coop.nl platform 24/7 in de gaten houden. Bovendien maken ze in een maandrapportage heel duidelijk waar de problemen liggen. Als product owner en architect kan Roel kijken welke problemen cruciaal zijn en direct aangepakt moeten worden. Door de maandelijkse herhaling van dit proces wordt de technische staat van het platform, zowel qua back-end als front-end, op termijn sterk verbeterd.
Top 3
Goals van het e-commerce initiatief
Inrichten van e-commerce voor Coop.nl
Een wat lastige opgave voor een 125 jaar oude retailorganisatie die gewend is om via fysieke winkels te werken. Het online gebeuren moest ingebed worden in de hele organisatie om van Coop.nl een succes te maken.
Groei realiseren
Coop heeft jaar op jaar groei gerealiseerd, maar de grootste groei kwam er tijdens de Corona crisis. Online winkelen in supermarkten nam een enorme vlucht.
Feilloze klantervaring
De klant moet moeiteloos kunnen winkelen. Coop heeft de enorme groei tijdens de Coronacrisis probleemloos en zonder prestatieverlies weten te ondersteunen. Sterker nog, met prestatiewinst.
Resultaat
Een award-winning webshop
Roel is zeer tevreden met het resultaat. De website coop.nl en de apps die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld, hebben voor een enorme groei gezorgd.
“We zijn enorm tevreden over hoe Intershop de groei kan ondersteunen, hoe Fenego ons daarbij helpt en hoe nFuse ervoor zorgt dat die omgeving ook goed presteert en in de lucht blijft. Niet alleen wij vinden het een goed resultaat, ook de consument is erg tevreden. Naast de jaar-op-jaar groei van het aantal bestellingen en de gestegen omzet per bestelling, is Coop.nl in 2021 ook uitgeroepen tot populairste supermarkt website van Nederland. Zo kregen we een beloning voor 7 jaar hard werken aan een initiatief waar veel mensen zich met hart en ziel voor hebben ingezet.”
Expert interview
Roel van Alebeek
Contacteer ons
Meer weten over deze technologie of de projecten waarvoor we ze gebruiken? Aarzel niet om ons te contacteren voor meer info!